top of page

IDENTIFICAR I REGULAR EMOCIONS A TRAVÉS DE L’ART


El psicòleg nord-americà Daniel Goleman explica en el seu llibre Intel·ligència emocional la importància d’identificar i regular les emocions. Sempre he tingut curiositat d’aplicar aquests conceptes en l’art. L’art serveix per identificar emocions o també les regula?

Si observem l’obra El crit d’Edward Munch hi identifiquem la por. Munch pinta aquesta obra inspirat per l’impacte que li produeix una mòmia peruana que veu en l’exposició del Musée de l’Homme de París, que expressa l’horror. En altres obres d’altres artistas podem identificar l’alegria (La gallineta cega de Goya), la tristesa (Melancolia, del mateix Munch), l’estimació (El petó, de Klimt) i tantes altres emocions expressades al llarg dels segles per tota mena d’artistes.

Però com podem regular una emoció mitjançant l’art? Moltes vegades l’inconscient ens dóna pistes i hem d’estar oberts a fer una anàlisi quan hem acabat una obra: observar quins materials hem fet servir, per què, què ens diuen… quins colors predominen en l’obra, com ens fan sentir, son colors complementaris, quin sigificat pot tenir això?

Fa temps vaig pintar una obra que vaig titular La farfalla. Una noia representava una papallona. Com és habitual en les meves obres vaig utilitzar el collage, en aquesta ocasió vaig voler incorporar petits trossos de pòrex prèviament acolorits i amb aquest material vaig confegir les ales de La farfalla. No va ser fins a haver acabat que vaig veure l’efecte que produïen aquelles ales, que semblaven pesar, plenes de còdols de colors. La meva papallona no podia volar de cap manera, encara que el seu moviment era gràcil, aquelles ales li ho impedien. D’alguna manera inconscient vaig representar la realitat que viva en aquell moment: tens ganes de volar, però alguna cosa no t’ho permet. Aquesta reflexió em va ajudar a plantejar-me alguns canvis en el meu dia a dia.

Jo us recomano que analitzeu la vostra obra, que us pregunteu per què és així. Quina part de voluntat hi ha darrere i quina part d’inconscient. Segur que hi trobeu alguna analogia en la vostra vida. Feu de l’art una eina reguladora.

Entradas destacadas
Entradas recientes
Archivo
Buscar por tags
No hay tags aún.
Síguenos
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page